Airedales beim Militär ....

Anekdoten und sonstige Erlebnisse mit unseren Lakritznasen
Benutzeravatar
Regine
Administrator
Beiträge: 2907
Registriert: Mo 24. Okt 2011, 20:33
Kontaktdaten:

Airedales beim Militär ....

Beitrag von Regine » Do 5. Nov 2015, 23:04

Hi
hier hab ich einen Link über AT´s beim Militär oder RK
Sehr interessant finde ich!!
https://de.pinterest.com/airedalepics/airedales-in-war/
LG Regine
Den Reichtum eines Menschen kann man an den Dingen messen,
die er entbehren kann, ohne seine gute Laune zu verlieren.

Henry David Thoreau (1817 - 1862), US-amerikanischer Philosoph, Naturalist, Schriftsteller und Mystiker

Benutzeravatar
Eddis
Benutzer
Beiträge: 1466
Registriert: Mo 22. Mär 2010, 14:43

Re: Airedales beim Militär ....

Beitrag von Eddis » Do 5. Nov 2015, 23:32

Interessant, aber man kann nur etwas sehen, wenn man angemeldet ist. Finde ich doof.
Lieber Gruß Simona mit Sir Eddi

Benutzeravatar
Regine
Administrator
Beiträge: 2907
Registriert: Mo 24. Okt 2011, 20:33
Kontaktdaten:

Re: Airedales beim Militär ....

Beitrag von Regine » Do 5. Nov 2015, 23:37

Hi Simone,
bei mir öffnet sich der Link ohne Anmeldung etc
LG Regfne
Den Reichtum eines Menschen kann man an den Dingen messen,
die er entbehren kann, ohne seine gute Laune zu verlieren.

Henry David Thoreau (1817 - 1862), US-amerikanischer Philosoph, Naturalist, Schriftsteller und Mystiker

Benutzeravatar
Ulan
Benutzer
Beiträge: 1549
Registriert: Fr 12. Nov 2010, 13:52
Wohnort: Geldern

Re: Airedales beim Militär ....

Beitrag von Ulan » Sa 7. Nov 2015, 11:31

Hab den hier noch gefunden. Edgar Ansonsten, gib mal airedale of war ein. Erschreckend

1910 Glasgow became the one of the first police forces in Britain to recruit canine officers - and rather than German Shepherds, they were Airedale terriers trained in Carnoustie.

In the early 1900s crime in parts of Glasgow, housebreaking in particular, was getting out of hand.

Things came to a head in 1908 at a large house in the city's Kelvinside area, where James Fleming, son of a wealthy Glasgow family, traded shots with an armed robber, fatally wounding him.

At a subsequent Fatal Accident Inquiry, the Sheriff declared Mr Fleming had acted in self-defence - and complimented him on his marksmanship.

The incident shocked the city, and with serious crime and violent housebreakings on the increase, concern was rising both among the public and police force - it was clear something had to be done.

In February 1910, a letter arrived at the police headquarters in Glasgow's St Andrew's Square from a Lt Col Edwin H Richardson, who had established a dog training school at Carnoustie, along the coast from Dundee.
Image caption Richardson pictured with an Airedale in the 1920s

Richardson's dogs had been training with army units at the Barry Buddon military base, and would go on to serve with distinction on the front lines of World War One just a few years later. But their first real taste of action was alongside the Glasgow constabulary.

Richardson had contacted every chief constable in the UK, up to that point without success - and according to Alastair Dinsmor, curator of the Glasgow Police Museum, "we just happened to be the ones who were in desperate need of some solution to a problem".
Special breed

Richardson had bred a dog especially for service in the police; dubbed "The Executive", these dogs were bred mainly from Airedale terriers, with collies, for their brains, and retrievers, for their sense of smell.

Wendy Turner, secretary of the Airedale Terrier Club of Scotland, refers to Airedales as the "king of Terriers" - and says they are ideally suited for police work.

"They're big terriers, they're faithful, very athletic, they really can use their strength properly," she said.

"They're nosy dogs, so they would sniff anything out - if anyone was hiding, they'd find them."

The dogs were trained to assist officers on night shift, and use their superior senses to sniff out housebreakers lying in wait in the city's large gardens and parks.
Image caption The dogs were trained to sniff out housebreakers and track down criminals in Glasgow
Image caption In 1910 police dogs were more common in Germany, left, than they were in Glasgow, right

Dogs were commonly used in police forces on the continent but there was some debate over whether they should be introduced in Glasgow.

At a meeting of the Watching and Lighting Committee discussing the idea, one representative moved against the plan, noting: "Why should they have dogs, as if they were living in Borneo or some of these savage countries?"

Another, on hearing that police in Paris regularly patrolled with dogs, stated that they were fortunate that there were "no hooligans of the Parisian type" in Glasgow.

However, the committee eventually relented and agreed to the idea of an experiment. They authorised the purchase of four dogs from Lt Col Richardson at the cost of £21.
Dog Branch

The first two dogs arrived in the city from Harrow on 28 June, and were kennelled at the central police office on Turnbull Street before being deployed to the Kelvinside beat with Maryhill Division.

The second pair of dogs arrived the next day, and were assigned to the Pollokshields area with Queens Park Division.

There was a great deal of local press coverage of the dogs' arrival; the Glasgow Herald declared it the first time dogs had been utilised in Great Britain as an aid to police.

But the police force themselves were strangely quiet on the issue; there was no mention of the dogs in the chief constable's annual report, despite their apparent success.
Image caption Richardson's Airedales went on to serve with distinction in the First World War

And there is little further historical records of the dogs' exploits on the streets of Glasgow - until one made the papers by biting a fellow officer in 1913.

The biting incident, which was reported in the Evening Times of 3 February 1913 and saw the unnamed officer take the rest of the day off with a minor injury, confirmed that the dogs were in use for at least three years.

However despite their success, it seems the use of the dogs was phased out, and canine recruits were ultimately absent from Scottish beats until well after World War Two.

"Only up to about 1913 do we have records of them," said Mr Dinsmor.

"They were phased out and there was no other use of dogs until the early 1950s, when two officers were sent down to London and came back with German Shepherd dogs and that was the start of the Dog Branch."

Two Glaswegian constables, Jim Roache and Fred Boulton, were sent for a 14-week dog training course with the Metropolitan Police. They returned with a pair of hounds named Prince and Shan - one donated by the London police and the other bought by the local force.

And although though it was with these two German Shepherds that the City of Glasgow Police Dog Branch was established in 1953, there was at last some recognition for the Airedales of 1910 - they finally merited a mention in the chief constable's annual report.

So Richardson's canine constables may have been a few decades ahead of their time patrolling the streets of Glasgow.

But Scotland's police dogs have more than earned their place on the force since.
Share this story About sharing

Email
Facebook
Twitter
Linkedin

More on this story

Dogs of war: How man's best friend joined him at the front
7 August 2014

Related Internet links
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
Ein Leben ohne Hund ist ruhiger,sauberer,
und viel langweiliger

Benutzeravatar
Nandi
Benutzer
Beiträge: 87
Registriert: Do 9. Okt 2014, 11:15

Re: Airedales beim Militär ....

Beitrag von Nandi » Sa 7. Nov 2015, 22:30

Edgar, ich finde die Bilder von Airedales im Krieg furchtbar. Sie werden immer wieder gepostet.
Regine, es ist sicherlich interessant und zeigt, was unsere Hunde bereit sind zu ertragen.
Meinen Hund als DRK-Rettungshund einzusetzen, um unter meiner Anleitung und in meiner Gegenwart verschüttete Menschen zu suchen, bewundere ich sehr.
Meinen Hund als DRK-Transportmittel einzusetzen, um im 1. Weltkrieg über die Gräben verfeindeter Linien durch Giftgas Medikamente zu transportieren, das treibt mir die Tränen in die Augen.
Kirsten (Rati wird Vater :herat ) und meine Freunde bewundere ich sehr für ihren Einsatz im DRK. Würden sie ihre Hunde, allein, einer solchen Gefahr aussetzen?. Das glaube ich nicht.
Andrea

Benutzeravatar
Ulan
Benutzer
Beiträge: 1549
Registriert: Fr 12. Nov 2010, 13:52
Wohnort: Geldern

Re: Airedales beim Militär ....

Beitrag von Ulan » So 8. Nov 2015, 13:01

Hallo Andrea

Oben schrieb ich schon erschreckend. Wer die Liebe anderer Kreaturen so ausnutzt, sollte gleich eingelocht werden.

Edgar
Ein Leben ohne Hund ist ruhiger,sauberer,
und viel langweiliger

Benutzeravatar
Kirsten
Benutzer
Beiträge: 2037
Registriert: Di 29. Dez 2009, 13:20
Wohnort: Hamburg

Re: Airedales beim Militär ....

Beitrag von Kirsten » So 8. Nov 2015, 15:43

Hallo!
Das Foto der Airedales mit Gasmasken finde ich nicht schön..., aber so mancher verwundete Soldat verdankt einem Sanitätshund sein Leben, weil die Hunde die Schlachtfelder (ab 1. Weltkrieg) absuchten und den Sanitätern dann zu den Verwundeten führten.
Bei den Rettungkräften (nicht nur Rettungshunde) gilt ein Grundsatz: Eigenschutz beachten, denn ein toter Retter ist ein schlechter Retter!
Tschüß Kirsten

Lena
Benutzer
Beiträge: 2150
Registriert: Sa 16. Apr 2011, 13:43
Wohnort: NRW

Re: Airedales beim Militär ....

Beitrag von Lena » So 8. Nov 2015, 18:24

Der Airedale ist seit jeher bekannt als "Kriegshund". Das spricht eigentlich nur für seine Intelligenz.
Viele ältere Menschen kennen den Airedale noch aus Kriegszeiten. Ich bin früher oft darauf angesprochen worden.
Natürlich find ich den Airedale mit Gasmaske auch gruselig, aber wahrscheinlich hat ihnen damals diese Maske das Leben gerettet.

LG Lena

Benutzeravatar
Regine
Administrator
Beiträge: 2907
Registriert: Mo 24. Okt 2011, 20:33
Kontaktdaten:

Re: Airedales beim Militär ....

Beitrag von Regine » So 8. Nov 2015, 21:40

Hi Andrea,
ich bin kein Freund von Kriegen ,sicher nicht und ich bin dagegen, dass Hunde als Minenträger etc eingesetzt werden, als Retter und Minensucher ja...
Aber ...es ist die Vergangenheit der Rasse AT und es gehörte einiges dazu um Kriegswirren auszuhalten .Sei es Lärm Schüsse ,Lichtblitze, Eigenständigkeit ,Kälte Näße ,Gefahr etc ...Eigenschaften , die diese Rasse in sich trug ... und die es zu bewahren gilt , die ich wichtiger finde als Ringelrute und Farbe...
LG Regine
Den Reichtum eines Menschen kann man an den Dingen messen,
die er entbehren kann, ohne seine gute Laune zu verlieren.

Henry David Thoreau (1817 - 1862), US-amerikanischer Philosoph, Naturalist, Schriftsteller und Mystiker

Benutzeravatar
Bavaria
Benutzer
Beiträge: 497
Registriert: Mo 22. Jun 2015, 20:58
Wohnort: Ergoldsbach
Kontaktdaten:

Re: Airedales beim Militär ....

Beitrag von Bavaria » Mo 9. Nov 2015, 05:22

Hallo Ihr Lieben,

die Musterung von Hunden für`s Militär im 1. und 2. Weltkrieg war auf allen Seiten Gang und Gebe und natürlich wurden vorallem die Hunde der heutigen Diensthunderassen eingezogen, Hunde die Schussfest, ausgebildet, intelligent waren, mussten einrücken, um als Sanitätshunde, Meldehunde oder leider auch Panzerabwehrhunde Dienst zu tun. So wurden Panzer durch die auf dem Rücken befestigten Sprengladungen der Hunde gesprengt. Keine schöne Vorstellung! Und die Basis der Rassen wurde so sehr dezimiert, vorallem weil oft nur dienstunfähige Hunde zur Zucht daheim zurückblieben, daß viele Rassen nach dem 2. Weltkrieg extreme Probleme mit dem Wesen bekamen, weil eben kaum noch schussfeste, selbstsichere Hunde nach dem Krieg zur Verfügung standen. Übrigens hat der Dobermann auch daher den Ruf, daß er unberechenbar und aggressiv ist, denn er wurde nach dem Krieg massenhaft vermehrt, weil man gegen Plünderer "scharfe" Hunde für die Höfe wollte, die Besten waren im Krieg geblieben, mit dem nicht musterungsfähigen Rest züchtete man überdurchschnittlich. Und so kamen unsichere, hochaggressive, ängstliche Hunde zu Stande, deren schlechter Ruf bis heute in den Köpfen spuckt, auch wenn sich dank harter Selektion (ZTP; SCHH als Zuchtvorraussetzung) sich das Wesen seit der 70ziger Jahren wieder zum Ursprung gebessert hat.
Ein trauriges Kapitel
LG Bine

Antworten

Zurück zu „Plauderecke“